Dalam kerancakan kita melaksanakan saringan, janganlah kita lupa untuk memberikan perhatian kepada kesemua konstruk LINUS2.0.Ini adalah penting kerana konstruk mengandungi senarai kemahiran yang perlu dikuasai oleh murid.
LBM
Konstruk 1 : Keupayaan membaca dan menulis huruf vokal dan
konsonan.
Konstruk 2 : Keupayaan membaca dan menulis suku kata
terbuka.
Konstruk 3 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan suku
kata terbuka.
Konstruk 4 : Keupayaan membaca dan menulis suku kata
tertutup.
Konstruk 5 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan suku
kata tertutup.
Konstruk 6 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang mengandungi
suku kata tertutup ‘ng’.
Konstruk 7 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang mengandungi
diftong.
Konstruk 8 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang mengandungi
vokal berganding.
Konstruk 9 : Keupayaan menulis perkataan yang mengandungi
digraf dan konsonan bergabung.
Konstruk 10 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang berimbuhan
awalan dan akhiran.
Konstruk 11 : Keupayaan membaca dan menulis ayat mudah.
Konstruk 12 : Keupayaan membaca, memahami dan menulis ayat berdasarkan
bahan rangsangan.
Construct 1 : Able to identify and distinguish the letters of the alphabet.
Construct 2 : Able to associate sounds with the letters of the alphabet.
Construct 3 : Able to blend phonemes into recognizable words and segment words into
phonemes.
Construct 4 : Able to understand and use the language at word level.
Construct 5 : Able to participate in daily conversations using appropriate phrases.
Construct 6 : Able to understand and use the language at phrase level in linear texts.
Construct 7 : Able to understand and use the language at phrase level in non-linear texts.
Construct 8 : Able to understand and use the language at sentence level in linear texts.
Construct 9 : Able to understand and use the language at sentence level in non-linear texts.
Construct 10: Able to understand and give simple instructions and directions with guidance.
Construct 11: Able to read and understand sentences with guidance.
Construct 12: Able to construct sentences with guidance
Numerasi
Konstruk 1
Keupayaan pra nombor dan mengenal angka
Konstruk 2
Keupayaan membilang
·
Keupayaan menyatakan bilangan objek secara lisan
·
Menulis kedudukan objek yang dibilang atau
menulis bilangan objek keseluruhan
·
Menentukan nombor yang mewakili bilangan objek
keseluruhan
Konstruk 3
Keupayaan memahami nilai nombor
·
Memadankan nombor dengan bilangan objek yang
diberi
·
Menulis nombor mengikut urutan
Konstruk 4
Keupayaan membuat seriasi
·
Keupayaan menyusun objek mengikut kriteria
berikut:
- Banyak ke sedikit
- Kecil ke besar
- Pendek ke panjang
- Rendah ke tinggi
- Nipis ke tebal dan sebaliknya
Konstruk 5
Keupayaan mengenal mata wang Malaysia
·
Keupayaan mengenal duit syiling 1 sen, 5 sen, 10
sen, 20 sen, 50 sen dan wang kertas RM1, RM5, RM10
Konstruk 6
Keupayaan menyatakan waktu
·
Keupayaan menyatakan siang, malam berdasarkan
situasi yang diberi
·
Keupayaan menyatakan hari dalam seminggu
mengikut urutan
·
Keupayaan menyatakan nama bulan dalam setahun mengikut
urutan
Konstruk 7
Keupayaan mengendalikan operasi asas
·
Keupayaan mengendalikan operasi asas tambah,
tolak, darab dan bahagi
·
Pengendalian operasi tidak melibatkan
pengumpulan semula
·
Stimulus boleh dalam bentuk nombor atau objek
·
Operasi tambah dalam lingkungan 100
·
Operasi tolak dalam lingkungan 100
·
Operasi darab dan bahagi melibatkan sifir 2, 5,
10
Konstruk 8
Keupayaan mengendalikan operasi asas melibatkan mata wang
Malaysia
·
Keupayaan mengendalikan operasi asas tambah dan
tolak yang melibatkan duit syiling 5 sen, 10 sen, 20 sen, 50 sen dan wang kertas
RM1, RM5, RM10
·
Pengendalian operasi hanya melibatkan dua mata
wang
Konstruk 9
Keupayaan mengukur panjang objek, jisim objek dan isi padu
·
Keupayaan membuat anggaran ukuran menggunakan
UNIT BUKAN STANDARD dan UNIT STANDARD
·
Membuat perbandingan panjang, jisim dan isi padu
Konstruk 10
Keupayaan menterjemah ayat biasa kepada ayat matematik dan sebaliknya
·
Keupayaan menggunakan bahasa harian untuk
menerangkan operasi tambah, tolak, darab dan bahagi
·
Menulis ayat matematik dengan menggunakan angka,
simbol tambah (+), simbol tolak (–), simbol darab (x), symbol bahagi, sama
dengan (=)
·
Menceritakan situasi yang melibatkan operasi
tambah, operasi tolak, operasi darab dan operasi bahagi dalam bahasa harian.
Konstruk 11
Keupayaan mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran dalam kehidupan
harian terhad kepada nombor bulat
·
Menyelesaikan masalah operasi tambah, tolak,
darab dan bahagi menggunakan objek maujud
·
Menyelesaikan masalah lazim yang melibatkan dua
nombor sahaja dan menggunakan sama ada operasi tambah, tolak, darab dan bahagi
Konstruk 12
Keupayaan mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran dalam kehidupan
harian melibatkan mata wang, masa dan ukuran
·
Menyelesaikan masalah lazim yang melibatkan mata
wang
· Menyelesaikan masalah lazim yang melibatkan masa
*Kepada tuan/puan penyelaras LINUS2.0 Sekolah, sila klik pautan di bawah untuk mencetak kesemua konstruk LINUS2.0 bagi tujuan penyimpanan senarai konstruk dalam fail 1 LINUS2.0
https://drive.google.com/file/d/0By0oyaTQvQuOMzgwUWFaWUFkbDg/view?usp=sharing
No comments:
Post a Comment