Wednesday, 11 March 2015

Konstruk LINUS2.0 (LBI)

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua..

Dalam kerancakan kita melaksanakan saringan, janganlah kita lupa untuk memberikan perhatian kepada kesemua konstruk LINUS2.0.Ini adalah penting kerana konstruk mengandungi senarai kemahiran yang perlu dikuasai oleh murid.

LBM
Konstruk 1 : Keupayaan membaca dan menulis huruf vokal dan konsonan.

Konstruk 2 : Keupayaan membaca dan menulis suku kata terbuka.

Konstruk 3 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan suku kata terbuka.

Konstruk 4 : Keupayaan membaca dan menulis suku kata tertutup.

Konstruk 5 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan suku kata tertutup.

Konstruk 6 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’.

Konstruk 7 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang mengandungi diftong.

Konstruk 8 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang mengandungi vokal berganding.

Konstruk 9 : Keupayaan menulis perkataan yang mengandungi digraf dan konsonan bergabung.

Konstruk 10 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang berimbuhan awalan dan akhiran.

Konstruk 11 : Keupayaan membaca dan menulis ayat mudah.

Konstruk 12 : Keupayaan membaca, memahami dan menulis ayat berdasarkan bahan rangsangan.


LBI:

Construct 1 : Able to identify and distinguish the letters of the alphabet.

Construct 2 : Able to associate sounds with the letters of the alphabet.

Construct 3 : Able to blend phonemes into recognizable words and segment words into
phonemes.

Construct 4 : Able to understand and use the language at word level.

Construct 5 : Able to participate in daily conversations using appropriate phrases.

Construct 6 : Able to understand and use the language at phrase level in linear texts.

Construct 7 : Able to understand and use the language at phrase level in non-linear texts.

Construct 8 : Able to understand and use the language at sentence level in linear texts.

Construct 9 : Able to understand and use the language at sentence level in non-linear texts.

Construct 10: Able to understand and give simple instructions and directions with guidance.

Construct 11: Able to read and understand sentences with guidance.

Construct 12: Able to construct sentences with guidance

Numerasi


Konstruk 1

Keupayaan pra nombor dan mengenal angka

Konstruk 2

Keupayaan membilang

·         Keupayaan menyatakan bilangan objek secara lisan

·         Menulis kedudukan objek yang dibilang atau menulis bilangan objek keseluruhan

·         Menentukan nombor yang mewakili bilangan objek keseluruhan

Konstruk 3

Keupayaan memahami nilai nombor

·         Memadankan nombor dengan bilangan objek yang diberi

·         Menulis nombor mengikut urutan


Konstruk 4

Keupayaan membuat seriasi

·         Keupayaan menyusun objek mengikut kriteria berikut:

- Banyak ke sedikit

- Kecil ke besar

- Pendek ke panjang

- Rendah ke tinggi

- Nipis ke tebal dan sebaliknya

Konstruk 5

Keupayaan mengenal mata wang Malaysia

·         Keupayaan mengenal duit syiling 1 sen, 5 sen, 10 sen, 20 sen, 50 sen dan wang kertas RM1, RM5, RM10


Konstruk 6

Keupayaan menyatakan waktu

·         Keupayaan menyatakan siang, malam berdasarkan situasi yang diberi

·         Keupayaan menyatakan hari dalam seminggu mengikut urutan

·         Keupayaan menyatakan nama bulan dalam setahun mengikut urutan

Konstruk 7

Keupayaan mengendalikan operasi asas

·         Keupayaan mengendalikan operasi asas tambah, tolak, darab dan bahagi

·         Pengendalian operasi tidak melibatkan pengumpulan semula

·         Stimulus boleh dalam bentuk nombor atau objek

·         Operasi tambah dalam lingkungan 100

·         Operasi tolak dalam lingkungan 100

·         Operasi darab dan bahagi melibatkan sifir 2, 5, 10


Konstruk 8

Keupayaan mengendalikan operasi asas melibatkan mata wang Malaysia

·         Keupayaan mengendalikan operasi asas tambah dan tolak yang melibatkan duit syiling 5 sen, 10 sen, 20 sen, 50 sen dan wang kertas RM1, RM5, RM10

·         Pengendalian operasi hanya melibatkan dua mata wang


Konstruk 9

Keupayaan mengukur panjang objek, jisim objek dan isi padu

·         Keupayaan membuat anggaran ukuran menggunakan UNIT BUKAN STANDARD dan UNIT STANDARD

·         Membuat perbandingan panjang, jisim dan isi padu


Konstruk 10

Keupayaan menterjemah ayat biasa kepada ayat matematik dan sebaliknya

·         Keupayaan menggunakan bahasa harian untuk menerangkan operasi tambah, tolak, darab dan bahagi

·         Menulis ayat matematik dengan menggunakan angka, simbol tambah (+), simbol tolak (–), simbol darab (x), symbol bahagi, sama dengan (=)

·         Menceritakan situasi yang melibatkan operasi tambah, operasi tolak, operasi darab dan operasi bahagi dalam bahasa harian.


Konstruk 11

Keupayaan mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran dalam kehidupan harian terhad kepada nombor bulat

·         Menyelesaikan masalah operasi tambah, tolak, darab dan bahagi menggunakan objek maujud

·         Menyelesaikan masalah lazim yang melibatkan dua nombor sahaja dan menggunakan sama ada operasi tambah, tolak, darab dan bahagi


Konstruk 12

Keupayaan mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran dalam kehidupan harian melibatkan mata wang, masa dan ukuran

·         Menyelesaikan masalah lazim yang melibatkan mata wang

·    Menyelesaikan masalah lazim yang melibatkan masa

Menyelesaikan masalah lazim yang melibatkan ukuran

*Kepada tuan/puan penyelaras LINUS2.0 Sekolah, sila klik pautan di bawah untuk mencetak kesemua konstruk LINUS2.0 bagi tujuan penyimpanan senarai konstruk dalam fail 1 LINUS2.0

https://drive.google.com/file/d/0By0oyaTQvQuOMzgwUWFaWUFkbDg/view?usp=sharing

No comments:

Post a Comment